Munkahelyi stressz

0
31
munkahelyi stressz

A stressz nem más, mint a szervezetnek az ingerekre adott nem specifikus válasza. Mai viszonylatban inkább azt mondhatjuk, hogy folyamatos feszültségről beszélünk, tartósan meglévő idegességről. A stressz a szervezet részéről egy vagy több negatív ingerre adott válaszreakció.

Sok esemény, helyzet okozhat stresszt. Például: járványok, időjárási katasztrófák, a felgyorsult életvitel, de akár a tömegközlekedéssel járó napi hercehurca is. Ezek közül azonban a legkiemelkedőbb a munkahelyi stressz.

Melyek a legjellemzőbb stressz tünetek?

  • Fejfájás
  • Látászavarok
  • Szívdobogás
  • Fáradtság érzés
  • Koncentrálási nehézség
  • Gyötrő gondolatok
  • Szédülés, hányinger
  • Izzadás, mellkasi égő érzés
  • Izomfeszülés (nyak, hát, váll)

Sajnos ezek a tünetek nagyban befolyásolják egészségügyi állapotunkat, ezért aztán egyáltalán nem mindegy, hogyan érezzük magunkat a munkahelyünkön!

Hogyan hathat munkánk közvetlenül a szervezetünkre?

Az állandó feszültség csökkenti immunrendszerünk optimális működését, ezáltal fogékonyabbá válunk a különféle betegségekre. Fokozódik a vázizom-rendszer aktivitása, melynek következtében állandóvá válik az izomfeszülés, a derékfájdalom, valamint magas vérnyomás alakulhat ki.

A stressz tünetei és kezelése ajánlott olvasmány a Medical News hasábjain érdemes belemerülni.

A rövid távú stressz akár hasznunkra is válhat, hiszen ennek következtében nagyobb  teljesítményre vagyunk képesek, agyunk jobban funkcionál.

De  a hosszú távon fennálló stressz egyértelműen a teljesítmény csökkenéséhez  vezet.

Tudtad, hogy manapság napjaink harmadát  a munkahelyünkön töltjük? Ezért mindennapjainkban nagy szerepet játszik a munkahelyi stressz.

Mit tudunk tenni a munkahelyi feszültség csökkentésére, egészségünk védelmében?

  1. Gondold át, mi okozza a stresszt, a munkahelyi feszültséget! (Saját személyiségéből ered a probléma, vagy esetleg a szervezeti nehézségek, elvárások okozzák?)
  2. Próbáld csökkenteni ezeket a feszültségeket! Vedd kézbe az irányítást!
  3. Koncentrálj a probléma megoldására! Tedd fel magadnak a kérdést: “Minek kéne ahhoz megváltoznia, hogy a probléma megoldódjon?”
  4. Próbáld otthonossá tenni munkakörnyezetet személyes tárgyakkal!
  5. Fontos a jó időbeosztás! Maradjon idő mindenre amit csak szeretnél, hiszen az “én” idő hiánya is frusztráltsághoz  vezethet.
  6. Tarts többször szünetet a nap folyamán! Ilyenkor törekedj arra, hogy ne érjenek újabb ingerek. (e-mail, telefon..)
  7. Talán a legfontosabb a munka-magánélet egyensúlya!
  8. Sajátíts el különféle relaxációs technikákat! Segít a feszültség elengedésében és hozzájárul az immunrendszer védelméhez.

Ha mindezeket figyelembe veszed, lassan, de biztosan csökkentheted a körülötted lévő stresszt, ezáltal munkahelyi problémáid is megoldódnak majd.